Betulkah vitamin boleh buat GEMUK ?

Lepas HOT cerita tentang suplemen baru-baru ni memang ramai yang ambik keputusan nak berhenti makan suplemen. Yang sedihnya, keputusan tu dibuat tanpa mengambil kira adakah viral tu betul tau tidak.


.
Antara statement yang bagi saya agak mengelirukan ialah “Rakyat Malaysia ramai obes sebab vitamin”
.
Saya nak tanya, berapa ramai orang obes yang makan suplemen?
.
Makanan kita (nutrien) ada 2 jenis – MAKRO nutrien & MIKRO nutrien.
.
MAKRO tu yang kita perlukan dalam jumlah besar dalam diet. Contohnya karbohidrat, protein & lemak. Fungsinya untuk bekalkan tenaga & makanan2 ini yang membekalkan kalori.
.
Sedangkan MIKROnutrien kita perlu sikit saja, iaitu vitamin & zat mineral. Walaupun kita perlukan sikit, tapi fungsinya sangatlah besar. Vitamin & zat mineral, walaupun dalam bentuk suplemen tak ada kalori.
.
Berat badan akan mula naik apabila kalori yang diambil melebihi kalori yang digunakan. Diet orang Malaysia rata-rata tinggi karbo dan lemak, tapi adakah aktiviti kita cukup untuk bakar kalori2 tersebut?
.
Punca sebenar masalah obes ialah gaya hidup kita. Apa yang kita makan, apa aktiviti harian yang kita buat.
.
Kalau cakap gemuk sebab terlebih makronutrien, kan nampak logik sikit?
.
Saya pun bukan pandai sangat. Alhamdulillah, dalam grup saya, iReach, founder kami sangat pentingkan ilmu. Beliau akan pastikan kami dapat ilmu yang betul untuk dikongsi dengan orang lain.
.
Sebab tu juga Shaklee tak jual suplemennya di farmasi tapi melalui ajen, sebab pembeli mesti diberi penerangan mengenai suplemen yang dia makan.
.
Kalau dijual di farmasi, agak2 ada orang nak terangkan ke pasal vitamin yang diambil?
.
Shaklee juga ada buat kelas percuma yang disampaikan oleh ahli nutrisi bertauliah untuk sebarkan ilmu kepada pengedar2 Shaklee.
.
Saya rasa bersyukur sebab ditemukan dengan vitamin Shaklee yang dah tingkatkan tahap kesihatan saya & keluarga. Jadi, saya akan terus sebarkan kebaikan vitamin Shaklee sebab saya pun nak 1 Malaysia lebih sihat macam saya.

Pengedar Vitamin Shaklee Setia Alam
Pengedar Vitamin Shaklee