Apa dan Cara Turunkan Tekanan Darah Tinggi Tanpa Ubat

Baru-baru ini ayah mertua saya disahkan ada tekanan darah tinggi. Semasa pulang bercuti saya dapat berjumpa dan beri nasihat padanya. Amazingly berbeza dengan orang lain, beliau sendiri kalau boleh tak nak memilih ubat sebagai rawatan awal. Memandangkan beliau tak pernah sakit dan sihat ja sebelum ni, beliau nak cuba altenatif merawat tekanan darah tinggi tanpa ubat.

Elak serangan jantung

Seperti ayah metua saya, penyakit tekanan darah tinggi atau hypertensi ni datang secara diam-diam saja. Kadang-kadang kita rasa sakit kepala dan pening biasa saja.

Orang yang berisiko dapat penyakit tekanan darah tinggi ni adalah :

  • Yang berusia 35 tahun ke atas
  • Suka makanan masin..  Walaupun pepatah melayu mengatakan orang yang berpengalaman tu hebat sebab “Makan lebih garam”.. Nampaknya dalam kes sebenar, ia menyebabkan kita jadi golongan berisiko untuk tekanan darah tinggi.
  • Merokok !!! Jeng jeng jeng !!! Ini memang pak mertua saya tegar walaupun dah di usia emas ni dia hisap rokok daun ja.
  • Ambil alkohol
  • Gaya hidup tidak sihat, kurang bersenam dan berpeluh.
  • Kolestrol tinggi. Masakan Malaysia memang banyak minyak dan tinggi kolestrol. Jadi, haruslah berpada-pada okey! Nanti saya share supplemen yang dapat sekat kolestrol masuk dalam usus walaupun kita dah telan banyak kolestrol.

Apa itu tekanan darah tinggi?

Nak tahu pasal tekanan darah tinggi kena tahu bagaimana jantung bekerja. Jantung kita ni bekerja macam sebuah pam. Ada waktu mengecut ada waktu rehat.Sihat jantung inilah yang membolehkan darah yang membawa oksigen mengalir dalam badan dan bantu fungsi badan.

Bila darah melalui saluran darah dan kena dinding arteri tu, tekanan diberikan. Tekanan inilah yang hendak dibaca.  Jadi bacaan tekanan darah ada 2 iaitu semasa jantung mengepam dan semasa rehat. Setiap orang tak sama. Bacaan paras semasa mengepam dipanggil, tekanan sistolik dan semasa rehat adalah tekanan diastolik.  Kadang-kadang bila kita bersukan, jantung mengepam lebih pantas. Jadi bacaan tekanan darah patut diukur ketika kita normal dan tenang.

Kita boleh pi klinik untuk periksa tekanan darah tinggi ni dan boleh juga beli alat sukat dan sukat sendiri di rumah. Alat suka paras tekanan darah tinggi boleh dibeli di kebanyakkan farmasi termasuklah Watson dan Guardian.

Berapa bacaan tekanan darah normal dan tekanan darah tinggi?

Kategori Sistolik Diastolik
Normal bawah 120 dan bawah 80
Pre-hypertensi 120 – 139 atau 80-90
Hypertensi 140 dan ke atas atau 90 dan ke atas
Hypertensi sistolik 160 dan ke atas dan bawah 90

Memandangkan tekanan darah tinggi ni penyakit senyap-senyap, eloklah kita periksa tekanan darah kita sekerap mungkin. Tak perlu ambil darah pun.

Serius tak kalau disahkan kena tekanan darah tinggi.

Sebenarnya, banyak penyakit lebih serius jika kita gagal kawal tekanan darah tinggi kita ke paras normal. Boleh tengok video penerangan lengkap ni & risiko hypertensi.


Antara yang paling ditakuti adalah risiko untuk STROK !

Bagaimana cara nak elak dan turunkan tekanan darah tinggi.

Alhamdulillah, sahabat saya dah berjaya menurunkan tekanan darah tingginya. Bukan beliau ja, ramai lagi dengan cara menukar cara hidup dan mengambil supplemen Shaklee.

Cara untuk menurunkan tekanan darah tinggi tanpa ubat adalah :

– kurangkan pengambilan garam
– berhenti merokok dan pengambilan alkohol / arak
– turunkan berat badan jika obese
– meningkatkan aktiviti fizikal kasi keluar peluh
– kawal stress !
– vitamin Shaklee

Apa vitamin Shaklee yang membantu mengawal tekanan darah dan menurunkan risiko tekanan darah tinggi

1. B Complex : Bantu kawal emosi dan stress. Jadi tekanan darah dapat dikawal. Selalunya bila orang stress dan marah, tekanan darah boleh naik. B Complex bantu kita lebih tenang.

2. Phytocol – ST : Bantu sekat kolestrol dari masuk ke dalam usus dan menambah kolestrol dalam badan.

3. Omega Guard : Sokong peredarah darah, kekalkan tahap triglyserida yang sihat dan kekalkan kesihatan dan fungsi jantung.

4. Garlic : Bantu kawal tekanan darah secara semulajadi.

5. COQ 10 : Bantu kekuatan dan kesihatan jantung.

Ini cerita sahabat saya yang telah mencuba dan berjaya menurunkan paras tekanan darah tinggi dan juga menurunkan berat badannya.


Ubat Darah Tinggi? Apa Laki Ni Buat Untuk Turunkan Tekanan Darah from iReach HD on Vimeo.

Nak tahu tak, Vivix Shaklee mempunyai ramuan semulajadi hebat yang dapat memberi kesan positif dalam mengawal tekanan darah. Ketahui 5 cara Vivix bertindak melancarkan peredaran darah seterusnya menurunkan komplikasi akibat tekanan darah tinggi di link ini. Jika anda merokok, lagilah saya syorkan anda mengambil Vivix untuk membuang habit itu, membuatkan anda tak selesa merokok seterusnya dan berhenti merokok lebih naturally.

Resveratrol, kandungan utama Vivix Shaklee juga memberi kesan yang significant dalam mengawal tekanan darah.. bagaimana?

Resveratrol is a natural plant compound typically found in grapes, chocolate, and almonds. Its antioxidant capabilities have been studied for years and have revealed many health benefits — protecting cells and DNA, regulating a healthy blood sugar, or protecting skin from UV damage to name a few. [2] [3] A recent meta analysis shows that resveratrol may play an important role in supporting blood pressure health by regulating systolic blood pressure. [4] While more confirmation is necessary, this is great insight into the power of plant compounds.

Sumber

Resveratrol provides similar effects of calorie restriction in terms of cellular protection. [5]Resveratrol may reduce irritation and improve blood flow through vessels. Resveratrol may even support hormones that play a role in blood pressure. Foods high in resveratrol may also contain a number of other beneficial compounds and nutrients, like antioxidants and fiber, that are responsible for supporting blood pressure.

Jangan tunggu sampai serangan kali kedua atau ketiga yang boleh menyebabkan strok atau kematian. Ingatlah anak-anak dan pasangan juga ibu bapa yang masih mengharapkan kita.

Ida Khairani Ahmad
www.mysupervitamins.com
013 488 2382