7 Cara Atasi Rambut Gugur Semasa Menyusu

Kenapalah rambut banyak sangat atas lantai ni ? Tiap2 hari sapu pun masih banyak lagi. Dalam toilet lagilah. Apa tak kena dengan aku ni? Sebelum ni dan masa mengandung ok ja. Kenapa bila mula menyusu ni makin teruk???

Sebenarnyakan purata perempuan gugur rambut 50-100 helai sehari tapi sesudah bersalin dan semasa menyusu, macam leukimia dah tengok rambut gugur. Berkali kali ganda dari purata biasa rambut gugur.

set anti rambut gugur shaklee dan tip mudah
7 Tip Mudah Supaya Tak Terus Botak Akibat Rambut Gugur

Kenapa bila menyusu lepas bersalin rambut gugur ?

Bila kita mengandung hormon estrogen yang tinggi, buatkan rambut tumbuh lebih banyak, tebal dan sihat. Jarang sangat rambut gugur masa mengandung, perasan tak ?

Jadi lepas bersalin, hormon estrogen drop mendadak ke paras normal. Dalam tempoh penurunan ni, rambut memang gugur teruk sangat, qada balik la kiranya. Tempoh ni mungkin ambil masa 2-3 bulan atau hingga 9 bulan semasa ibu menyusu atau tidak.

So apa nak buat bila rambut gugur?

7 cara hadapi rambut gugur semasa ibu menyusu 

  1. Potong rambut pendek. Rambut pendek lebih kurang gugur berbanding rambut panjang dan lebih mudah diurus. 
  2. Sikat rambut dengan lembut dan gunakan sikat yang lembut dan bergigi jarang.
    Tunggu rambut kering baru sikat kerana rambut basah lebih mudah gugur dan tercabut. 
  3. Amalkan makanan yang tinggi protin, zink, zat besi kerana nutrisi ni penting untuk pembentukan dan pertumbuhan kulit kepala dan rambut yang lebih sihat. Lebih mudah dan tepat, amalkan supplemen rambut gugur. 
  4. Top up dengan pil multivitamin supaya nutrien sampai ke bahagian rambut. 
  5. Minum air kosong secukupnya untul elak kelemumur dan kulit kepala kering.
  6. Amalkan supplemen yang mengandungi collagen yang berkualiti dan selamat untuk menguatkan akar rambut.
  7. Gunakan minyak semulajadi seperti minyak argan atau kelapa dara untuk disapu pada kulit kepala mahupun keseluruhan helaian rambut. Tak perlu banyak, cukup sekadar lima hingga tujuh titik minyak untuk disapu rata ke seluruh bahagian kepala.

Boleh? Takkan tak nak rambut glowing, sihat, licin dan tak gugur lagi menyemakkan rumah. Sure nak kan.

set anti rambut gugur shaklee
Supplemen untuk melawan rambut gugur

Follow tip di atas. Supplemen yang Ida syorkan dan ambil juga untuk kesihatan rambut ni adalah “Set RAMBUT GUGUR Shaklee” B Complex, Vitalea, Collagen dan ESP. Semua nutrisi yang diperlukan untuk rambut yang sihat dan akar yang kuat ada di dalamnya.

 Nak order dan pertanyaan boleh wassap Ida dengan tekan button ni ok.

Sebelum itu, menurut Dr. Zubaidi, keguguran rambut boleh menjadi sebahagian daripada masalah yang lebih serius seperti polycystic ovarian cyst di mana tubuh seorang wanita mengeluarkan banyak hormon lelaki iaitu androgen. Selain itu, keguguran rambut juga adalah tanda-tanda bagi masalah lain seperti obesiti, jerawat dan haids yang tidak tetap. Oleh itu, wanita yang mengalami masalah keguguran rambut yang teruk haruslah berjumpa dan berbincang dengan doktor.

Testimonial :

set rambut gugur shaklee
Dari segenggam rambut gugur tinggal 2-4 helai sahaja

vitamin bagi rambut kuat
Rambut makin lebat dan susah gugur

elak rambut gugur dengan esp shaklee
Rambut makin kurang gugur
Jadi, untuk mendapatkan supplemen terbaik untuk elak rambut gugur ini, boleh hubungi Ida atau klik butang whatapps di atas juga jangan lupa follow 7 tip mudah itu.